Kim są muzealniaki? To ciekawskie maluchy, otwarte na świat i wrażliwe na sztukę. Chcecie, żeby Wasze dzieci też takie były? Zabierzcie je do muzeum 🙂
Zainicjowana przeszło rok temu przez pracowników Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu kampania społeczna #muzealniaki przekonuje, że na wizytę w muzeum nigdy nie jest za wcześnie i że warto oswajać dzieci ze sztuką już od najmłodszych lat. Rodzice nie muszą rezygnować ze swoich kulturalnych potrzeb ze względu na obecność dzieci, a wizyta w muzeum może być wartościowym doświadczeniem dla całej rodziny. Kampania #muzealniaki skierowana jest do rodziców oraz do pracowników instytucji kultury. Przełamuje stereotypy i wzajemną nieufność, zarówno w podejściu muzealnika jak i rodzica, a także promuje placówki otwarte i dostępne dla widzów w różnym wieku. Do #muzealniaków przystąpiły liczne instytucje kultury, głównie z Dolnego Śląska, dołączają do niej placówki z całej Polski. Fundacja “Rodzic w mieście” wspiera i patronuje akcji.
We wrześniu 2018 w Muzeum Pana Tadeusza odbyła się międzynarodowa konferencja pod hasłem #muzealniaki – muzeum nie tylko dla dużych. Była ona okazją do wymiany doświadczeń i inspiracji w pracy z nieoczywistym gościem muzeum czy galerii sztuki – dzieckiem w wieku do 3 lat oraz jego rodzicem. Podczas dyskusji panelowych oraz w kuluarach rozmawialiśmy o oswajaniu muzeów do nowej roli, angażującej i upodmiatawiającej ich odbiorców, również tych kilkuletnich. Spojrzeliśmy na to zagadnienie z kilku perspektyw – dziecka (w kontekście jego rozwoju), rodzica (i jego specyficznych potrzeb), a także samego muzeum i jego pracowników (w zakresie kreowania oferty edukacyjnej i skutecznej komunikacji). Na konferencji gościli muzealnicy z Polski i pozostałych krajów grupy V4 (Czechy, Słowacja, Węgry).
Głos zabrali również rodzice (m.in. blogerzy dokumentujący swoje kulturalne odkrycia, których dokonują z dziećmi). W ramach konferencji powstał filmik, promujący kampanię #muzealniaki:
Zgadzamy się z tym, że obcowanie ze sztuką ma sens, zarówno dla dzieci, jaki i dorosłych. Rodzic jest dla dziecka najlepszym przewodnikiem po sztuce i po świecie w ogóle. Rodzinne zwiedzanie to budowanie więzi, wspólne doświadczanie różnych emocji, a przede wszystkim wartościowy czas spędzany razem.
Zgadzamy się również, że życzliwość i akceptacja pracowników muzealnych ma niebagatelne znaczenie dla naszego odbioru danego miejsca. Uważamy jednak, że w przypadku publicznych instytucji kultury, to przyjazne podejście powinno przekładać się również na konkretne działania, mające na celu stworzenie przyjaznej i dostępnej przestrzeni, włączającej i integrującej różne grupy widzów. Dzieci oraz ich rodzice są takimi samymi odbiorcami sztuki i uczestnikami życia kulturalnego jak każdy inny. Wszelkie działania, mające na celu poprawę dostępności muzeów i galerii sztuki dla rodziców z małymi dziećmi nie są według nas specjalnym traktowaniem, umożliwiają bowiem korzystanie z oferty kulturalnej w takim samym zakresie, w jakim doświadczają jej inni odbiorcy.
* * * * *
Każdy może zostać #muzealniakiem. Wystarczy odwiedzić dowolne muzeum lub galerię sztuki z dzieckiem, zrobić pamiątkowe zdjęcie z wizyty i dodać je na swój profil na Facebooku lub Instagramie z tagiem #muzealniaki oraz oznaczeniem miejsca, w którym zostało zrobione.
Joanna Barczuk