Close

Premiera audioprzewodników dla dzieci w Muzeum Narodowym w Warszawie

Wiecie, że przy Muzeum Narodowym w Warszawie działa Dziecięca Rada Muzealna? Właśnie zakończyła swoją pierwszą kadencję, a 8 grudnia premierę miał pierwszy projekt Rady: audioprzewodniki po muzealnych eksponatach, opracowane przez dzieci dla dzieci.

Kto najlepiej zidentyfikuje potrzeby najmłodszych jako odbiorców oferty muzealnej? To jasne – ich rówieśnicy. Dzieci mają dużą swobodę interpretacyjną oraz niezmącone doświadczeniem i pełne wyobraźni spojrzenie na sztukę. Są bystrymi obserwatorami, potrafią znaleźć swój własny klucz do zrozumienia dzieła, który często jest zaskakujący dla dorosłych. To dzieci wiedzą najlepiej, jakim językiem powinno się do nich mówić, jaki przekaz będzie dla nich interesujący i co sprawi, że wizyta w muzeum stanie się ciekawym i fajnym doświadczeniem. Dlatego właśnie powstała Dziecięca Rada Muzealna – by zmieniać Muzeum w miejsce jeszcze bardziej przyjazne, otwarte i dostępne, zwłaszcza dla najmłodszych odbiorców sztuki.

W skład pierwszej kadencji Rady, działającej od października 2017 roku, weszli: Zosia, Maja, Kalina, Karol, Kostek, Ziemek, Tosia, Hania, Nastazja, Marta, Martyna, Gabrysia, Wiktoria, Tola i Julka. Są to dzieci w wieku 9-14 lat, reprezentujący prawie każdą z dzielnic Warszawy. Pierwsze zadanie Rady, czyli realizacja audioprzewodników, to pomysł Agnieszki Morawińskiej, byłej dyrektorki MNW. Ponadto dzieci inicjowały własne projekty.

Jak powstawały audioprzewodniki? Członkowie i członkinie Rady spotykali się przez cały rok na cotygodniowych warsztatach. Przy wsparciu edukatorów muzealnych, a zwłaszcza koordynatorki Ani Knapek, wybrali najbardziej dla nich ciekawe dzieła sztuki z galerii stałych MNW. Jest to 57 obiektów reprezentujących różne style i epoki. W każdej galerii dzieła dobierane były według innego klucza. Dzieci opowiedziały o nich własnymi słowami – czasem jest to garść najważniejszych informacji o obiekcie, czasem jakaś ciekawostka o artyście, a innym razem zainspirowany dziełem monolog lub dialog. Nie brak subiektywnych interpretacji, zabawnych opinii czy indywidualnych domniemywań. Podziwiając “Dziwny ogród” Józefa Mehoffera, usłyszymy “A oni co robią w moim idealnym ogrodzie?! Takie to to brzydkie, nawet nie ma skrzydeł! Chodzą tu jakby to był ich ogród, a w dodatku wszystko zrywają!”  Oglądając rzeźbę “Śpiewaczka” Lubomira Tomaszewskiego, dowiemy się z audioprzewodnika, że “to rzeźba z lat 50. ubiegłego wieku. Jest bardzo prosta i równocześnie wyjątkowa. Przedstawia kobietę z głową zwróconą ku górze. Jest dostępna w wielu wariantach kolorystycznych. Myślę, że jeśli rzeźba nie miałaby pełnić funkcji dekoracyjnej, to byłaby dobrym pomysłem na fantastyczną solniczkę lub pieprzniczkę. Zależy w jakim kolorze”.

Co więcej, to członków i członkinie Rady usłyszymy na nagraniach. Czyli znów strzał w dziesiątkę – to dzieci mówią do dzieci, językiem dla nich zrozumiałym i w sposób dla nich interesujący.

Miałam okazję przetestować audioprzewodniki z moimi dziećmi. Podczas premierowej prezentacji projektu poznaliśmy Julkę i Kalinę z Dziecięcej Rady, które opowiedziały nam o swoich ulubionych muzealnych obiektach oraz o etapach pracy nad audioprzewodnikami. Te tajemnicze pudełeczka z cyferkami i słuchawkami okazały się niezwykle intrygujące dla moich dzieci. Kluczyliśmy po galeriach w poszukiwaniu dzieł z ikonką uśmiechniętego dziecka w słuchawkach i świetnie się bawiliśmy, słuchając nagrań. Dzieci miały z tego ogromną frajdę, w dodatku dowiedziały się wielu ciekawych rzeczy. Dla mnie była to okazja do włączenia dziecięcej perspektywy i odświeżenia własnego spojrzenia na sztukę – bardzo inspirujące doświadczenie i zarazem lekcja tego, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi o muzealnych eksponatach.

 

Obsługa urządzenia jest “dziecinnie” prosta (moja czterolatka nie miała z tym problemu). Treści układane były z myślą o dzieciach szkolnych (rówieśnikach członków Rady), ale jestem przekonana, że również przedszkolaki wiele zrozumieją i będą się dobrze bawić. Naszym zdaniem ikonki przy obiektach, choć eleganckie i estetycznie spójne z muzealną infografiką, powinny być nieco większe lub wyraźniejsze (np. w innym kolorze). Przydałaby się również mapka tych obiektów. Wykaz wszystkich 57 dzieł sztuki, do których powstały dziecięce nagrania, znajdziemy na stronie Muzeum: http://www.mnw.art.pl/multimedia/audioprzewodniki/dla-dzieci/

Audioprzewodniki dla dzieci to świetne rozwiązanie, ułatwiające wspólne zwiedzanie galerii sztuki rodzicom i dzieciom. Pozwalają spędzać wartościowy czas razem, przy czym dorośli nie muszą się martwić, czy muzeum nie okaże się dla malucha zbyt nudne. Dzieci mają co robić, słuchają atrakcyjnych treści, podziwiając wybrane dla nich eksponaty i tym samym mogą poczuć się jak pełnoprawni odbiorcy sztuki.

Wkrótce odbędzie się nabór na drugą kadencję Rady, a przed nią nowe zadania: opracowanie narzędzi edukacyjnych i gadżetów multimedialnych lub wymyślanie muzealnych gier i zabaw. Na pewno będzie ciekawie. Pomysłów jest wiele, a wyobraźnia i kreatywność dzieci – nieograniczona.

Joanna Barczuk

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Co każdy rodzic powinien wiedzieć?

 

  • jak bezpiecznie i przyjemnie dojechać tam gdzie chce;
  • jak ciekawie spędzić weekend;
  • gdzie zjeść rodzinny obiad lub wypić kawę;
  • do jakiego muzeum można wjechać wózkiem
  • który pracodawca pozwoli przyjść z dzieckiem do pracy.

To i wiele więcej wprost na Twoją skrzynkę!

ZAPISZ SIE!