Close

Przewodnik Małego WRO

Biennale WRO ( wro2019.wrocenter.pl) trwa w najlepsze. Macie czas do końca roku, aby zobaczyć wszystkie wystawy i wybrać się na wydarzenia towarzyszące. Warto się zapoznać z programem całego wydarzenia, bo jest w czym wybierać zarówno dla małych, jak i dla większych. Szczególnie ci najmłodsi mają świetną okazję do pierwszego kontaktu ze sztuką, ponieważ mało kto tak, jak Magdalena Kreis z Centrum Sztuki WRO potrafi zachęcić dzieci do muzeów i galerii. Magdalena, kuratorka Małego WRO, razem z Piotrem Krajewskim, dyrektorem artystycznym Biennale WRO, chcieli, aby powstał przewodnik po pracach z tegorocznej edycji Biennale i tych starszych począwszy od 1989 r. WRO obchodzi w tym roku 30 lat istnienia, więc wybór prac i ilości osób nie był przypadkowy. Jak chcieli, tak zrobili.

Dla dzieci od dzieci

Zaczęło się od pytania, postawionego dwa lata temu, w poprzednim Przewodniku Małego WRO: “Może to Ty będziesz kuratorem Małego WRO 2019?”. Do udziału w projekcie zostało zaproszonych 30 rodzin – rodziców i dzieci- czyli 15 par. Wybrano 15 prac z aktualnej edycji Biennale i 15 prac archiwalnych. Każda rodzina otrzymała po dwie prace. Celem było pokazanie, że pomimo upływu czasu, dzieła nie przestają być aktualne. I … zabawa się zaczęła.

Przewodnik jest taki japoński. Jest super

Publikacja jest bezpłatnym materiałem, towarzyszącym zwiedzaniu wystaw Biennale WRO. Na plus zasługuje duży format Przewodnika i papier, na którym go wydrukowano. Jest gruby, dość sztywny, więc szybko się nie zniszczy. Za projekt graficzny odpowiada Malwina Hajduk. Zgrabnie wpleciono tu fotografie dzieł sztuki i przemyślenia dzieci i ich rodziców. Do tego dziecięce rysunki i zadania dla małych użytkowników Przewodnika. Prowokują do myślenie, rodzinnych rozmów, nawet niekoniecznie dotyczących sztuki jako takiej. Czy efekt końcowy podoba się twórcom Przewodnika? Jak powiedział jeden z chłopców: “Przewodnik jest bardzo ładny i ma ciekawa grafikę i jest tak dużo zielonego a zielony to jeden z moich ulubionych kolorów. Efekt jest super! Zaniosłem przewodnik do szkoły i Pani pozwoliła opowiedzieć mi o tym co to jest i jak powstało. Przewodnik podobał się wszystkim dzieciom w klasie”. Inne dziecko też nie ukrywa swojej radości: “To było bardzo miłe, zobaczyć swoje wypowiedzi w przewodniku i zostać zaproszonym na otwarcie wystawy. Czułem się wyróżniony. Cieszyłem się, że jestem sławny”. Powinno Was to zachęcić do wycieczki do Wrocławia i na wystawy Biennale WRO:).

Lubię. Po prostu lubię!

Jak wyglądała praca nad Przewodnikiem? Czy zmieniła podejścia rodzica i dziecka do sztuki? Przede wszystkim zabawa była przednia! To podkreślają wszyscy twórcy Przewodnika Małego WRO. Jak dodaje jeden z uczestników projektu: “Najbardziej podobało mi się kiedy z mamą rozmawialiśmy o tym jak rozumiemy te prace a mama miała cały czas inne zdanie i trochę się spieraliśmy. Ja lubię rysować zrobiłem wiec dużo rysunków ale ostatecznie wybraliśmy po jednym do każdej pracy. Mama pisała to o czym rozmawialiśmy bo jej wychodzi to lepiej. To było dużo fajniejsze niż zadania domowe ze szkoły. Naprawdę świetnie się przy tym bawiłem” . Każda para opracowała inny system pracy, inną metodę analizy danego dzieła. Jedna z dziewczynek tak to opisuje: “Ja rysowałam i tworzyłam wiersze, a mama pisała refleksje na temat pracy, a ja dopowiadałam swoje”. Inna rodzina miała taki sposób na pracę: “Ale filmiki były fajne. Każde z nas opisywało osobno swoje wrażenia. Pomagaliśmy sobie”. Metody różne, ale efekt znakomity. Może właśnie dlatego, że nic nie było narzucone przez pomysłodawców. Każdy miał wolną rękę i mógł opisywać, rysować, rymować. Dzięki temu Przewodnik jest barwny i różnorodny.

Było fajnie i trochę nudno

Sztuka współczesna jest trudnym tematem. Nie tylko dla dzieci, ale też dla dorosłych. Jak mówi jeden z rodziców, twórca Przewodnika: “Sztuka współczesna bardzo często opowiada o tym co nas otacza w dość alternatywny sposób. I myślę, że to właśnie powinno skłonić rodziców do odwiedzania takich wystaw. Daje to świetna okazję aby porozmawiać z dzieckiem o tym jak ono rozumie świat i wystawy, które ogląda”.
Magdalena Kreis i Piotr Krajewski spróbowali ją trochę przybliżyć współczesną sztukę, tworząc Przewodnik. Przybliżyć nie tylko najmłodszym, ale też ich rodzicom. Nie trzeba być ekspertem, znawcą sztuki, aby chodzić do galerii i muzeów. Świetnie ujął to jeden z rodziców, biorący udział w projekcie, mówiąc, że analizując współczesną sztukę z dzieckiem, skupiają się na odczuciach i skojarzeniach.

Sztuka jest spoko

Aby nie było maluchom nudno w muzeach czy galeriach, powinny powstawać takie inicjatywy, jak Przewodnik Małego WRO. Jeden z rodziców mówi, że “Stworzenie takiego przewodnika jest świetnym pomysłem bo daje rodzicom namacalny dowód na to, że sztuka współczesna jest też dla dzieci. Można z niego korzystać wybierając się na wystawy idąc śladem dzieci, które miały wcześniej możliwość zobaczenia tych prac. Można się też zainspirować albo porównać razem z dziećmi własne doświadczenia z tym co jest w przewodniku. To bardzo fajna inicjatywa aby z dziećmi w ogóle zacząć rozmawiać o sztuce współczesnej”. To jest chyba w tym najważniejsze – aby rozmawiać z dziećmi, aby nie bać się sztuki współczesnej, aby się wzajemnie inspirować.

Zrecenzowała i przepytała: Dorota Belin

*Nagłówki są cytatami z wypowiedzi małych twórców Przewodnika

Przewodnik Małego WRO

koncepcja Przewodnika i wybór prac: Magdalena Kreis, Piotr Krajewski

redakcja: Magdalena Kreis

projekt graficzny: Malwina Hajduk
Przewodnik dostępny bezpłatnie jako dodatek do wystaw towarzyszących Biennale WRO 2019 Czynnik ludzki, Centrum Sztuki WRO, ul. Widok 7, Wrocław

Więcej informacji o Biennale WRO 2019 Czynnik Ludzki znajdziecie TU

Zachęcamy do przeczytania innych naszych recenzji, choćby audiobooka Fundacji Teatr Młyn “Jak słonik polubił chodzenie do przedszkola”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Co każdy rodzic powinien wiedzieć?

 

  • jak bezpiecznie i przyjemnie dojechać tam gdzie chce;
  • jak ciekawie spędzić weekend;
  • gdzie zjeść rodzinny obiad lub wypić kawę;
  • do jakiego muzeum można wjechać wózkiem
  • który pracodawca pozwoli przyjść z dzieckiem do pracy.

To i wiele więcej wprost na Twoją skrzynkę!

ZAPISZ SIE!