Close
5 prostych kroków, aby przetestować pomysł na biznes

5 prostych kroków, aby przetestować pomysł na biznes

Warsztaty KPM+ Rozpocznij swój biznes trwają w najlepsze. Uczestniczki zdobyły już wiedzę na temat prawnych aspektów prowadzenia firmy, mają za sobą stworzenie i omówienie biznesplanu, wiedzą także, jak stworzyć mapę podróży klienta. Są już niemal gotowe do uruchomienia swojej firmy. Przed nimi jeszcze dwa spotkania poświęcone strategii sprzedażowej. Wydaje się, że mają wszystko, co konieczne, aby osiągnąć sukces. Jednak jak przekonać się, czy pomysł który chcą wprowadzić w życie, ma szansę się udać?

1. Dziel się pomysłem z innymi.

Uczestniczki podczas spotkań nie tylko czerpią wiedzę garściami (a świadczą o tym same pozytywne komentarze dotyczące warsztatów!), ale także dyskutują między sobą, wymieniają się wskazówkami i uwagami, wspierają się, ale także udzielają konstruktywnej krytyki. W końcu prowadzenie własnego biznesu to nie tylko uśmiechy i „klepanie się po plecach”. Dzielenie się pomysłem z innymi to krok, jaki powinien wykonać każdy potencjalny przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności. Samemu trudno jest w pełni obiektywnie spojrzeć na własny pomysł. Dlatego opinia kogoś z zewnątrz pozwoli popatrzeć na nasze plany z innego punktu widzenia. Najlepiej jest pytać po pierwsze osoby, które są potencjalnymi klientami i odbiorcami twoich usług. Jeśli takich nie masz w gronie znajomych, korzystaj z narzędzi, jakie daje internet – fora czy grupy facebookowe to tylko niektóre z możliwości. Drugą ważną grupą, którą warto zapytać o zdanie, to osoby, które mają doświadczenie w uruchamianiu nowych projektów. Nauka na cudzych błędach pozwoli oszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy.

2. Znajdź problem, który rozwiąże produkt.

By przekonać się, czy na twój produkt bądź usługę jest zapotrzebowanie, warto zadać sobie pytanie „na jaką potrzebę odpowiadasz?”. Pytanie o potrzebę powinno pojawić się zanim wymyślimy produkt, choć zwykle dzieje się na odwrót. Jednak nawet jeśli już masz konkretny pomysł na produkt czy usługę, to nie warto rezygnować z tego kroku. Świadomość potrzeby, jaka stoi za naszym klientem, pozwoli ci łatwiej do niego trafić i zachęcić do skorzystania z oferty. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, aby zobaczyć, że ludzie ciągle poszukują rozwiązań wielu problemów. Jeśli twój produkt może być remedium na jeden z nich, warto go zaprezentować i poczekać na informację zwrotną.

3. Sprawdź potencjał pomysłu.

Janet J. Kraus, wykładowca na Harvard Business School, dzieli produty na trzy kategorie: tlen, aspiryna i biżuteria. Zastanów się, do której grupy zalicza się twój produkt. To pozwoli ustalić strategię sprzedażową, a także sposób komunikacji.

Tlen – produkt, bez którego nie możemy żyć, spełnia nasze podstawowe potrzeby, np. żywność, woda, ubrania, ale także (w przypadku firm) prąd, internet

Aspiryna – produkty, które ułatwiają życie, ale można się bez nich obejść, np. kawa, słodycze.

Biżuteria – produkty, które spełniają aspekt wyłącznie umilający życie, np. kino, gry, luksusowe produkty.

4. Ukształtuj swój pomysł.

Usystematyzowanie informacji to niezwykle ważna rzecz. Pozwala czarno na biały zobaczyć, jak wygląda projekt, możemy oszacować potencjalną opłacalność projektu. Są to wszystkie informacje i dane, jakie niezbędne są do stworzenia biznesplanu. Często to punkt wyjścia do jego napisania. Więcej na temat tworzenia biznesplanu przeczytasz TUTAJ.

5. Zbadaj pomysł na rynku.

Zanim zaczniesz produkcję na wielką skalę, wypisz reklamę w telewizji i zapełnisz produktami magazyn, sprawdź zainteresowanie produktem w mniejszym zakresie. Można to zrobić na różne sposoby. Jednym z nich jest wypuszczenie podstawowej wersji produktu na rynek. Stwórz taki swoisty prototyp, wprowadź na rynek i zobacz, czy cieszy się zainteresowaniem. Jeśli tak, szanse na powodzenie „pełnego” produktu rosną. Jeśli nie, nie rezygnuj od razu z pomysłu. Sprawdź co możesz zmienić, poprawić i zrób ponowny test. Jeśli nie masz możliwości stworzenia prostszej wersji swojego produktu (często dzieje się tak przy oferowaniu usług), zrób ankietę. Zapytaj swoich potencjalnych klientów o to, czy skorzystaliby z twoich usług. Jednak warto być tu ostrożnym, ponieważ czym innym jest bazowanie na realnym doświadczeniu, czym innym kierowanie się wyłącznie opiniami „na sucho”.

Powyższe wskazówki nie sprawią, że będziesz mieć gwarancję powodzenia i twój biznes okaże się sukcesem. Jednak pozwolą na maksymalne zbliżenie się do tegoż sukcesu.

A tymczasem zobacz, jak wygląda współpraca na warsztatach KPM+ pomiędzy uczestniczkami. Wsparcie w biznesie to podstawa!

Powyższe zagadnienia były przedmiotem trzeciego z cyklu warsztatów „Klub Przedsiębiorczych Mam + – rozpocznij swój biznes”, organizowanego przez Fundację Rodzic w mieście. Warsztaty dedykowane są mamom, które chcą założyć własną firmę oraz mają konkretny pomysł na produkt lub usługę. Podczas 5 spotkań uczestniczki nie tylko poznają prawne aspekty prowadzenia firmy, ale także stworzą bieznesplan oraz strategię sprzedaży swoich produktów bądź usług. Warsztaty na temat tworzenia biznesplanu, mapowania klienta i modeli biznesowych poprowadziła Marta Waszczuk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Co każdy rodzic powinien wiedzieć?

 

  • jak bezpiecznie i przyjemnie dojechać tam gdzie chce;
  • jak ciekawie spędzić weekend;
  • gdzie zjeść rodzinny obiad lub wypić kawę;
  • do jakiego muzeum można wjechać wózkiem
  • który pracodawca pozwoli przyjść z dzieckiem do pracy.

To i wiele więcej wprost na Twoją skrzynkę!

ZAPISZ SIE!