Czas, w którym przyszło nam teraz żyć i prowadzić własne biznesy, przyszedł zupełnie nieoczekiwanie. Kryzys dotknął wiele przedsiębiorstw – zarówno tych małych, jak i dużych. Wydaje się, że nie można było tego przewidzieć. A jednak niektóre firmy sobie poradziły. I wcale nie jest tak, że łatwiej było tym dużym biznesom wyjść z kryzysu obronną ręką. Dlaczego tak się stało? Koniecznie przeczytaj!
„Kryzys to nieodłączny element prowadzenia własnego biznesu” – mówi Joanna Suchocka, Mentorka Biznesów Kobiet, założyciela marki Strefa Kobiet Biznesu. „Nie da się prowadzić skutecznie firmy, jeśli kryzysu nie wpiszę się w jej strategię”. Kryzysy mogą zdarzyć się zawsze i – możesz mieć pewność – na pewno się wydarzą, prędzej czy później. Czasem masz wpływ na jego zasięg, ale czasem zupełnie nie (jak w przypadku obecnej pandemii). Jeśli chcesz wyjść z kryzysu obronną ręką, musisz być na niego przygotowana. Jak to zrobić? Przeczytaj wskazówki, jakich udzieliła przedsiębiorczym mamom Joanna Suchocka podczas spotkania Klubu Przedsiębiorczych Mam Online, które odbyło się 7 maja.
- Nie chowaj się do swojego „pudełka” żeby przeczekać, bo klienci o Tobie zapomną.
Jeśli liczysz na to, że będziesz mogła przeczekać kryzys w ukryciu, możesz być pewna, że Twój biznes upadnie. Nie ma sensu bowiem siedzieć z założonymi rękami, bo klienci o Tobie zapomną. Inne biznesy działają i próbują sobie poradzić z zastaną sytuacją. Może się więc okazać, że nie tylko inne firmy nie upadły, ale rozwinęły się i przejęły część Twoich klientów. Lepiej robić mniej, ale robić, nic nie robić nic. Wydaje Ci się, że Twój biznes nie ma możliwości funkcjonowania w obecnych warunkach? Przeczytaj punkt nr 2. - Dostosuj się do panujących warunków – to nie degradacja, to wyzwanie, które udźwignęłaś!
Nie musisz od razu całkowicie zmieniać branży, ale w każdej sytuacji można znaleźć jakiś obszar, w którym możesz działać. Szyjesz ubrania, akcesoria czy dodatki? Zacznij szyć maseczki. Prowadzisz restaurację czy kawiarnię? Uruchom sprzedaż jedzenia na wynos. Prowadzisz warsztaty? Przenieś się do sieci. Nawet jeśli nie jesteś w stanie od razu czerpać z tej „nowej” działalności profitów, rób to, aby klienci o Tobie nie zapomnieli. Być może po kryzysie ta nowa gałąź stanie się dla Ciebie elementem działań strategicznych? - Zacznij od robienia tego, co możliwe, tu i teraz.
Nawet jeśli zmiana profilu działalności wymaga od Ciebie opanowania nowych umiejętności, nie czekaj, aż dojdziesz do perfekcji. Zacznij od razu, z tym co masz i co potrafisz. Doświadczenie przyjdzie z czasem. - Ucz się poprzez działanie.
Ten punkt ściśle wiążę się z poprzednim. Jeśli chciałabyś czekać z uruchomieniem nowych działań do czasu, aż osiągniesz w nich perfekcję, na odbudowanie biznesu może być za późno. Konkurencja będzie już o kilka kroków do przodu, klienci zaczną odchodzić. Rób więc to co możesz, tak jak potrafisz, i nie czekaj aż będzie idealnie. Bo w dążeniu do perfekcji możesz stracić firmę. - Wpisz kryzys w strategię prowadzenia firmy. Przyjmij za pewnik, że kryzys się zdarzy i bądź na niego przygotowana.
Ten punkt właściwie powinien znaleźć się na miejscu nr 1, ponieważ strategia zarządzania sytuacją kryzysową w przedsiębiorstwie powinna być elementem strategii biznesowej. Kryzys pojawiają się bowiem każdemu, w każdej branży. Jeśli jednak zapomniałaś o tym punkcie przy tworzeniu swojej strategii, nadrób zaległości i zrób to teraz. Wyciągnij wnioski z sytuacji i nie daj się zaskoczyć kolejnym razem. - Pamiętaj – każdy kryzys kiedyś się kończy.
Nawet jeśli Twoja firma ma problemy, nie potrafisz sobie poradzić tak, jakbyś chciała, pamiętaj o jednym – nic nie trwa wiecznie, nawet kryzys. Nastaw się teraz na przetrwanie, a nie na rozwój i zdobywanie nowych klientów. Rób to, co konieczne, aby nie musieć zamykać firmy i… poczekaj na lepsze czasy. Możesz być pewna – one kiedyś przyjdą!
Klub Przedsiębiorczych Mam powstał po to, aby wspierać kobiety, które chcą rozwijać się zawodowo, jednocześnie nie rezygnując z bycia zaangażowanym rodzicem. Do tej pory spotkania odbywały się na żywo, teraz przeniosły się do sieci. Dzięki temu ich zasięg jest dużo większy i każda mama, bez względu na sytuację czy miejsce zamieszkania, może wziąć w nich udział. Klub Przedsiębiorczych Mam działa obecnie w 14 miastach w Polsce: Warszawie, Toruniu, Wrocławiu, Gdyni, Gdańsku, Grodzisku Mazowiecki, Lesznowoli, Piasecznie, Wałbrzychu, Krakowie, Siedlcach, Jelczu-Laskowicach, Mielcu i Poznaniu.
Klub Przedsiębiorczych Mam jest projektem fundacji Rodzic w mieście.
Projekt sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.